Vestuvės.lt
Psichologija
6 pamokos mylinčioms ir toliau mylėti norinčioms poroms (4)

Egidija Šeputytė–Vaitulevičienė

1. Pasakymai, kurie prasideda „tu amžinai...“, „tu niekada“, „tu nuolatos“, yra tiesiog užprogramuoti sukelti irzlumą, pyktį ir norą gintis. Visų pirma, jie yra melagingi: mes nepažįstame kito žmogaus amžinai, o kritikuojamas to žmogaus elgesys tikrai nėra nepaliaujamas. Antra, taip sakydami, tarsi patys ir nutiesiam kelią, kad kritikuojamas elgesys kartotųsi: na, jei jau sakome, kad jis ar ji taip daro visada arba kažko nedaro niekada, tai kam keistis? Visada yra visada.

2. Kaltinančiai ištariamas klausimas, prasidedantis žodeliu „kodėl“, vėlgi verčia klausiamąjį gintis ir jaustis bejėgiu: „Na kodėl tu taip pasielgei? Negi nežinojai, kad man bus skaudu?“. Paprastai kaltinamasis tiesiog sutrinka, nes jis greičiausiai pats nežino, kodėl taip pasielgė. Toks kaltinimas automatiškai nuteikia mus neigiamai dar ir dėl to, kad greičiausiai dažnai jį girdėdavome vaikystėje, kai tas „kodėl?“ būdavo tiesiog barimas, o ne klausimas ir versdavo mus gūžtis.

3. Kai norite išsakyti kritiką savo partneriui, kritikuokite konkretų poelgį, o ne jį (ją) kaip asmenį. Pavz., užuot tarę: „Koks tu nejautrus žmogus!“, geriau sakykite: „Toks tavo pasakymas (poelgis) yra nejautrus“, arba dar geriau: „Man skaudu, kai taip pasakai (elgiesi)“.

4. Jei santykiai jus neramina, paprastai turbūt atsisėdate nutaisę rimtą veido išraišką ir sakote: „Mums reikia pasikalbėti.“ Tačiau kartais tokia įžanga gali būti labai prasta pokalbio pradžia, ypač jei jums pastaruoju metu nesisekė sklandžiai kalbėtis apie sunkumus ir tai peraugdavo į konfliktą. Greičiausiai, partneriui žodžiai „reikia rimtai pasikalbėti“ reiškia tai, kad ir dabar bus labai nemalonus pokalbis, taigi jis iš karto įsitempia ir pasiruošia gintis. Todėl tokiu atveju geriau pradėti be šios standartinės įžangos ir sakyti, pvz., „man neramu, kad...“ ar „jaučiuosi sutrikęs...“, ir tada paaiškinti priežastis.

5. Jei jaučiate, kad atmosfera kaista, balso tonas kyla ir darotės vis mažiau pakantus, užuot bandę žūtbūt įrodyti savo tiesą, geriau pasakykite: „Žinai, mums reikia padaryti pauzę“, ir trumpam vienam nuo kito atsitraukite. Geriausia ką nors per tą pauzę veikti, o ne sėdėti kitame kambaryje ir repetuoti savo tiesos monologą. Išgerkite arbatos, iššveiskite vonią ar užsiimkite kitais darbais, kad atsitrauktumėte nuo to, kas ką tik vyko.

6. Jei jaučiate, kad vis dažniau „kabinėjatės“ ir erzinate vienas kitą, kaskart suirzus geriau ne pulti kritikuoti, o duoti sau tokią užduotį: tris dienas ar savaitę abu stebėkite savo bendravimą ir užrašykite penkias jus labiausiai erzinančias partnerio savybes ar elgesio būdus. Na, o kad tai nebūtų vien tik arši kritika, reikia užrašyti ir penkis gerus dalykus apie partnerį — tai padeda susikalbėti, jaustis išgirstam, įvertintam. Po to kiek tik galite ramiau ir pagarbiau aptarkite visus punktus.

www.asirpsichologija.lt

 

Rašyti komentarą
Vardas
El. paštas
Komentaras  
 
Įveskite pateiktą kodą: *
  Skaityti komentarus (4)

Copyright 2008 Vestuves.lt. Visos teisės saugomos. Kopijuoti be autorių sutikimo draudžiama.